Ośrodek Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka Niewidomego i Niedowidzącego w Sobieszewie
ul.Przegalińska 29
80-680 Gdańsk Sobieszewo
mgr Anna Branicka-Błocka – jestem absolwentką kierunku fizjoterapia Gdńskiego Uniwersytetu Medycznego. Certyfikowaną terapeutką NDT Bobath Basic , Bayby.
Terapeutą Integracji Sensorycznej I i II stopnia. Ukończyłam przygotowanie pedagogiczne oraz
liczne kursy doskonalące w zakresie terapii dziecięcej m.inn KinesiologyTaping,
Kinesiologi Taping w pediatrii.
Rehabilitacja ruchowa to rodzaj terapii, która ma na celu wspomagania rozwoju dziecka, przywrócenie
lub poprawę sprawności ruchowej oraz zdolności do wykonywania codziennych czynności.
Fizjoterapeuta:
Formę zajęć ruchowych dzięki podejściu interdyscyplinarnemu oraz pracy zespołowej planowane
są indywidualnie dla każdego dziecka .Wykorzystywane są metoda neurorozwojowa NDT-Bobath. Prowadzona jest terapia dla dzieci z zaburzeniem dystrybucji i kontroli napięcia mięśniowego. Wykorzystywane są specjalistyczne sprzęty terapeutyczne z uwzględnieniem dysfunkcji wzroku.
Prowadzone są również gry i zabawy, tory przeszkód,zabawy sensoryczne, ćwiczenia proprioceptywne.
Sala do zajęć wyposażona jest w sprzęt do terapii SI, platformę wibracyjną Galileo, magiczny dywan
oraz wiele innych specjalistycznych przyrządów.
Na czym polega terapia SI?
Podczas terapii dziecko wykonuje różne ćwiczenia i zabawy pod okiem specjalisty, mające na celu rozwinięcie umiejętności integracji sensorycznej . Terapia nazywana jest ” naukową zabawą ” – ponieważ dostarcza kontrolowaną ilość informacji sensorycznych w postaci lubianej i akceptowanej przez dziecko. Celem terapii jest odpowiednia stymulacja bazowych systemów sensorycznych, które mają wpływ na poprawę funkcjonowania dziecka. Podczas sesji dziecko jest wystawiane na różnorodne bodźce zmysłowe takie jak : dotyk, ruch, wzrok, słuch, propriocepcja. Często wykorzystuje się specjalistyczny sprzęt terapeutyczny, gry, zabawy ruchowe. Zajęcia mają charakter indywidualny. Terapia jest bezpieczna
i skuteczna, może być stosowana w połączeniu z innymi metodami terapeutycznymi
Teoria Integracji Sensorycznej według Anny Ayres (twórcy terapii SI).
W procesie rozwoju mogą ujawnić się deficyty, które mają polegać na nieprawidłowej integracji informacji
z wielu zmysłów. Przyczyną jest nieefektywna, bądź błędna, praca neuronów integrujących dane ze wszystkich zmysłów. Teoria zakłada, że dostarczanie odpowiednich bodźców, może zniwelować neurologiczne deficyty, które mają składać się na tzw. „zaburzenie przetwarzania sensorycznego”.
Konsultacje w celu diagnostycznym zalecana jest dla dzieci, które wykazują:
– niezgrabność ruchową ( często potykają się )
– słabą równowagą
– trudności w nauce na jazdy na rowerze
– trudności w zachowaniu
– trudności w rozumieniu poleceń słownych
– nadmierną ruchliwość i nerwowość
– trudność z koncentracją uwagi
– lęk przed wysokością
– nadwrażliwość na bodźce dotykowe
– nadwrażliwość słuchowa ( dziecko zatyka uszy, czuje się niespokojnie w nowych, głośnych miejscach)
– trudności w naśladowaniu ruchu
– trudności w czesaniu i myciu głowy
Dla kogo jest terapia :
SI zalecane jest dla dzieci z diagnozą :
– zaburzeń ze spektrum autyzmu,
– ADHD
– zaburzeń uczenia się
– wcześniactwo
– innych zaburzeń rozwojowych