Ośrodek Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka Niewidomego i Niedowidzącego w Sobieszewie

ul.Przegalińska 29
80-680 Gdańsk Sobieszewo

Terapia widzenia

mgr Magdalena Chacko – jestem tyflopedagogiem i ortoptystką w Przedszkolu prowadzę indywidualne
zajęcia z każdym dzieckiem słabowidzącym z rehabilitacji widzenia,
a dzieci niewidome przygotowuję do pisania i czytania pismem wypukłym Braille’a.
Latem lubię spacery po plaży a zimą wieczory z herbatą i książką. Moim ulubionym sposobem spędzania czasu jest rozwiązywanie zagadek w odwiedzanych escape roomach. Doceniam spotkania w 4 oczy
nie tylko na zajęciach z terapii widzenia. Mam słabość do słodyczy, a śpiewanie poprawia mi humor.

Terapia widzenia wspomaga rozwój dzieci słabowidzących poprzez naukę korzystania z posiadanych
możliwości wzrokowych. Skierowana jest do dzieci ze schorzeniami wzroku, które podczas zajęć uczą się
jak najpełniej wykorzystywać zmysł wzroku do nauki, zabawy, codziennych czynności i poznawania świata.

Dziecko w domku lustrzanym

Terapeuta widzenia:

• przeprowadza funkcjonalną diagnozę widzenia słabowidzących dzieci, która określa możliwości
i trudności wzrokowe dziecka

• prowadzi ćwiczenia z zakresu usprawniania funkcji wzrokowych 

• wdraża dziecko do korzystania z pomocy optycznych i nieoptyczych (lupy, powiększalniki itp.)

• przekazuje zalecenia dot. adaptacji otoczenia, zabawek, pomocy dydaktycznych dostosowanych
do możliwości wzrokowych dziecka 

• rozwija umiejętności percepcji wzrokowej – uczy dziecko właściwej interpretacji tego co widzi

• dba o higienę układu wzrokowego 

Zajęcia odbywają się w formie zabaw atrakcyjnych dla dziecka z wykorzystaniem różnorodnych pomocy
dostosowanych do możliwości percepcyjnych np. zabawek świecących, podświetlanych, obiektów,
kontrastowych, zdjęć, grafik i innych, które motywują dziecko do patrzenia i ćwiczeń.
Podczas zajęć dzieci mają okazję ćwiczyć z różnego rodzaju sprzętem specjalistycznym
oraz z zastosowaniem nowoczesnych technologii np. tablicy multimedialnej,
stolika podświetlanego, powiększalnika, magicznego dywanu i innych.

Przygotowanie do nauki czytania i pisania pismem punktowym Braille’a. To zajęcia, które poprzez
zabawę i zastosowanie ćwiczeń przedbrajlowskich przygotowują dziecko niewidome do nauki braille’a.
Wykonując różnego rodzaju aktywności angażujące motorykę małą dziecko rozwija umiejętności
kompensacyjne dotyku. Zastosowanie bodźców sensorycznych (zróżnicowane faktury, struktury,
książeczki dotykowe) wzbogaca doświadczenia dotykowe, uczy ich akceptacji oraz doskonali
umiejętności z zakresu percepcji dotykowej. Według tzw. filozofii „zanurzania w brajlu” dziecko
niewidome powinno mieć styczność z pismem punktowym od najmłodszych lat. Zgodnie z tymi
założeniami dziecko wprowadzane jest w podstawy braille’a już w okresie przedszkolnym.
Na zajęciach zapoznaje się z budową i funkcjami maszyny brajlowskiej, realizuje elementy
„Rozwojowego Programu Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich”- Sally Mangolg.

Przejdź do treści